16 Nisan 2017 Pazar

Feniçka, Lou Andreas-Salome, Türkiye İş Bankası Yayınları



KİTAP YORUMU

5/5

Feniçka, bayıldığım bir kitap oldu. Feminizm ve cinsiyetler arasındaki ilişkiyi ağırlıklı olarak konu alan kitap, Feniçka'nın erkeklere bakış açısını, özgürlüğünü ve aşkını anlatıyor. Hikayenin, kadınların okumasını saçma bulan ve kadınlara bir obje gibi bakan, erkek psikoloğun gözünden anlatması beni çıldırttı. Psikoloğu bağnaz düşüncelerinden dolayı öldürmek istedim. Feniçka'nın psikoloğa verdiği her cevap, kadınlara, kadınlığa olan saygısı, özgürlüğüne düşkünlüğü beni kendine aşık etti. Neredeyse her paragrafı çizdiğim 70 sayfalık bu harika modern klasik benim gözdem oldu.

Kadınlara bir sfenks gibi bakan erkeklere karşı yazılmış feminist satırlara bayıldım. Kadınların gücüne ve değerini bir kez daha Feniçka sayesinde farkına vardım. Her kızın, kadının, adamın okuması ve dersler çıkarması gereken bir kitap. Biraz daha feminist tarzda kitaplar okumam gerektiğini aklımın bir köşesine not ettim.

Feniçka, kesinlikle okumanız gereken harika bir eser.



ALINTILAR

1)
Bakış açımızı genişleten, hayatı önümüze seren ve bizi bağımsızlaştıran kitaplar niye bir cephe hizmeti olsun ki? Bu dünyada bizi özgürlüğe yaklaştıran tek bir şey varsa o da zihinsel çalışmalardır.

2)
Bir kadın üniversite eğitimine başladığında sadece kafasıyla, zekasıyla değil, tüm istemiyle, tüm insanlığıyla kendini veriyor. Sadece bilgi edinmekle kalmıyor, yaşamdaki zihinsel devinimde de küçük bir pay sahibi oluyor. Siz bilimden sadece yaşlılar için, yaşamdan kopuk insanlar için uygun bir meşguliyetmiş gibi söz ediyorsunuz. Ama belki de belki de sadece erkeklere böyle hissettiriyordur. Kadınlar arasındaysa bilim genç, güçlü ve dinç olanlara çekici geliyor.

3)
Ayrıcı onur kırılgan bir şey olabilir, ama ben değilim.

4)
Kadınları salt insani zenginlikleri içinde kavramanın, hep cinsiyetleri açısından bakmaktan, hep yarı şematize ederek görmekten kaçınmanın bu kadar zor olması ne tuhaftı. İnsan kadınları ister idealize etsin ister şeytanileştirsin, her durumda erkeğe bağlı değerlendirilip basitleştiriyordu.

 5)
Sevdiğim bir adamı tam da bir sorun çıktığında terk edeceğimi düşünemiyorum bile.

6)
Zaten en büyük yanılgı 'ruhun', 'zihnin' ve insan ilişkilerindeki diğer bütün güzel şeylerin adı her neyse, bunların daha derin ve değerli olduğuna inanmak.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder