9 Şubat 2017 Perşembe

Genç Werther'in Acıları, Goethe



KİTAP YORUMU

4/5

Genç Werther'in Acıları, Werther adındaki bir gencin, hukuk stajyerliği yaptığı süreçte nişanlı olan Lotte'e aşık olması ile başlıyor. Kitap mektup tarzında yazılmış. İlk yüz sayfa mektup okuduktan sonra sahne üslubuna geçen bir romana dönüşüyor.

Goethe, Werther karakteri aracılığı ile kişisel tutkulardan, genel toplumsal baskılardan, oluşan algılardan ve özellikle insanların genel bakış açılarından bolca bahsetmiş. Altını çizdiğim satırların, iki üç kez okuyup tutkuyu ve coşkunluğu fazlasıyla hissettiğim paragrafların sayısı oldukça çok.

Kitapta işlenen konu; aşk ve aşkın getirdiği umutsuzluk. Kitabı okurken karakteri hissedip, öyle bir umutsuzluğa kapılıyorsunuz ki kendinizi büyük bir hüznün içinde buluyorsunuz. Özellikle son yirmi sayfa, Lotte'e yazılan mektubu okurken ağlamamak elde değil.

Şiirsel bir anlatım olsa da, okurken anlatım tarzında beni rahatsız eden şeyler oldu. Çeviriden mi yoksa yazarın dilinden mi, bilemiyorum ama okurken beni yoran ve rahatsız eden bir şeyler vardı. Bundan dolayı bir puan kırdım.

Kitabı araştırırken karşılaştığım şeyler ile şok oldum. Kitap yayımlandıktan bir süre sonra intihar vakalarının artması ve çoğu kişinin mavi pantolon ve sarı gömlek ile (romandaki karakterin son sayfalarda giymiş olduğu kıyafetler) sokaklarda gezmeye başlamış. Tabii ki bu olaylar kitabın ne kadar etkili olduğunun en büyük örnekleri.

Kitabı okumanızı isterim. Çok etkileneceğinizin ve ağlayacağınızın garantisini veriyorum. Ben İş Bankası yayınlarından okudum. Ama Can yayınlarının çevirisini bilmeyeceğim. Hasan Ali Yücel'in Klasik Dizilerindeki çevirilere güveniyorum. Kesinlikle okuyun!!!! Şiddetle tavsiye edilir!! :) 



-


KİTAP ALINTILARI





''İnsan aslında karmaşık bir varlık değil. Çoğunluğu zamanın büyük bir bölümünü yaşamak için kullanıyor, geriye kalanı ise, özgür oldukları küçük zaman diliminden öyle korkuyor ki, ondan kurtulmanın her türlü yolunu deniyor. İşte insanın değişmez yazgısı!''




''Tembellik neyse keyifsizlik de odur, tembelliğin bir türüdür. Doğamızın buna eğilimi var, ancak toparlanma gücünü bulursak, kolaylıkla çalışmamız mümkün olur, gerçek hazzı elde etmenin yolu çalışmaktan geçer.''




''Evet, yalnızca bir gezgin, yeryüzünde bir yolcuyum ben! Ya sizler daha önemli şeylerle mi meşgulsünüz?''



''Ah o boşluk! Göğsümün içinde, şurada hissettiğim bu korkunç boşluk! - Eğer onu bir kez olsun, bir kez olsun şu kalbe bastırabilsen, bu boşluktan eser kalmaz diye düşünüyorum çoğunlukla.''




''O kadar çok şeye sahibim, ama ona olan duygularım her şeyi yutuyor; o kadar çok şeye sahibim, ama o olmayınca benim için her şey değersiz.''




''Silahlar dolu -Saat on ikiyi vuruyor! Buraya kadarmış!- Lotte! Lotte, hoşça kal! Hoşça kal!''


-


1 yorum:


  1. Goethe'nin "Genç Werther'in Acıları" eserini okuduktan sonra, https://el-kitap.org/johann-wolfgang-von-goethe-genc-wertherin-acilari/ adresinde bu etkileyici ve derin kitap hakkındaki düşüncelerimi paylaşmak isterim. Goethe, Werther aracılığıyla tutku ve umutsuzluğun sınırlarını zorlayarak, insan ruhunun derinliklerine inmiş. Kitapta, Werther'in Lotte'ye duyduğu karşılıksız aşk, sadece bir duygu hikayesi olarak kalmıyor; aynı zamanda toplumsal baskıların ve bireysel özgürlüğün çatışmasını da ele alıyor. Yazarın duygusal yoğunluğu bu kadar güçlü ve şiirsel bir dille aktarabilmesi, gerçekten hayranlık uyandırıcı. Werther'in hikayesi, sadece bir aşk öyküsü değil, aynı zamanda insanın kendi iç dünyasında kayboluşunun da bir tasviri. Bu kitabı okuyup, Werther'in duygusal yolculuğuna ortak olmanızı şiddetle tavsiye ederim.

    YanıtlaSil